الأربعاء، 14 يناير 2015

ازاى تختار الشالية اللى يناسبك فى العين السخنة

إزاي تختار شالية في العين السخنة ؟؟

 

اولا :- ليه اشترى شالية فى العين السخنة بالذات بدل غيرها من المناطق السياحية ؟؟!!

 

لان العين السخنة بتعتبر بيتك الثانى وده نظرا لقربها الشديد من القاهرة يعنى 60 دقيقة فقط وبتكون بتقضى احلى اجازة على احلى بحر فى العين السخنة .العين السخنة بالذات اكتر طلب من غيرها من المناطق السياحية فى مصر وده لان جوها مميز وتقدر تروحلها اى وقت سواء فى الصيف او الشتاء لان الجو بيكون دافى جدا على عكس مثلا منطقة الساحل الشمالى اللى بيكون جوها برد جدا فى الشتاء .



مواصفات الشالية المثالى فى العين السخنة :-

1- ياترى المبني المناسب هيكون شكله إيه ؟؟

 

إنت من حقك يبقي عندك شالية مش شقة في عمارة, يعني متروحش تختار شالية في مبني مكون من أربعة أدوار, وترجع تقول أنا ليه مش مبسوط !! لأن كثافة المبنى هتأثر على حقك في كل حاجة, وهتخليك مش مستمتع بالخصوصية.
لكن الأفضل أنك تختار شاليه أرضي أو أول, ولكل منهم مميزاته الخاصة اللي هتختارها على حسب إحتياجاتك أنت وأسرتك.


مميزات الشالية الأرضي : هيكون عندك شالية بنفس مميزات الفيلا, يعني جاردن وقريب من البحر, ويا سلام لو معاك حد كبير في السن هيقدر إنه يستمتع معاكم في المصيف من غير حمل هم صعود سلالم أو غيرة. *الشالية الأرضي بجنينة هتقدر تستفاد بيه لو عندك حفلة صغيرة, أو لو عايز تعزم أصحابك وأسرتك, وكمان الأم هتكون متطمنة على أطفالها وهما بيلعبوا قصاد عينيها





مميزات الشاليه برووف : الشاليه برووف يعني خصوصية أكتر, وهتكون على حريتك أنت وأسرتك بشكل أكبر, ده غير إنك هتستخدم الرووف في حفلات الشوي والسهر مع أسرتك و أصحابك, وكمان هتبعد عن الدوشة اللي ممكن تكون موجودة في أي مكان



2- إمتلك البحر.. يعني إيه ؟؟

 

إنت من حقك تستمتع بالبحر طول الوقت, يعني متختارش شالية بعيد عن البحر, أو تستغرق وقت كبير في الذهاب له. 
إختار قرية عمق البحر فيها لا يقل عن 1000 م , عشان تسمتع بخصوصية أكتر, وراحة وتحس كأن البحر ملكك.


3- مواصفات القرية المثالية في العين السخنة :-

 

*لازم القرية اللي تختارها تكون فيها نسبة كبيرة من المساحات الخضراء,عشان تضمن دايما إنك تكون في بيئة نظيفة, وتقدر تستمتع بجمال الطبيعة من حولك, وتلتقط أجمل صور مع أسرتك وأصحابك في مكان حلو تفضل مبسوط فيه طول الوقت.



*لازم قريتك تكون موجودة في موقع مميز في العين السخنة زي مثلا منطقة المراوح.

* القرية المثالية لازم يكون  فيها عمق القرية أقل من  300متر, وتكون  في نفس الوقت على البحر , لأن المصيف يعني بحر ومش معقول هتضيع وقتك كله في  الطريق, وعلشان كده اختار شالية يكون على بعد خطوات  من البحر, يعني متاخدش أكتر من 5 دقايق في الطريق للبحر وده  لو  إفترضنا إن شاليهك في أخر القرية.
مراحل الإنشاء: اختار قرية ملامح الإنشاء تكون واضحة فيها, وتكون عارف ميعاد استلام شاليهك إمتى !!

4- تشطيب القرية ...

 

 من حقك إنك تستلم شاليهك متشطب سوبر لوكس, لأنك في غنى عن أعمال التشطيب والبناء, وكمان هتواجه صعوبة كبيرة في متابعة العاملين, يبقى وفر على نفسك التعب من الأول, وإختار شاليه تشطيب سوبر لوكس في العين السخنة.


5- المساحات : 

 

أغلبنا بيقضي طول اليوم بره الشالية, وبالتالي فإنت مش هتحتاج الشالية غير وقت النوم بس, يعني المساحات الصغيرة مش هتكون مشكلة قصاد إختيارك للشالية, وده بالإضافة إنك ممكن تختار أثاث للشالية بسيط عشان توفر أكتر في المساحة.
وأخيرا الخصوصية ..إتأكد إن لو عمق القرية والبحر وتقسيمات المباني  مناسبين, هتحصل على أكبر قدر من الرفاهية والخصوصية, وهتستمتع بمصيف فاخر, تقدر تكون فيه مبسووووط  طووول الوقت وسط لمة الأسرة والصحاب .



6- قرى العين السخنة  ؟؟؟ 


العين السخنة  واحدة من أشهر المناطق السياحية  الموجودة علي ساحل خليج السويس, وتتميز بعدة مميزات ومنها إن المسافة  من القاهرة قريبة جدا, حيث تبعد بحوالي تسعين دقيقة فقط, يعني هتروح وترجع في نفس اليوم من غير وقت ومجهود, ومش بس هتكون مصيف تروحله كل سنة ..لا !! ده كمان هيكون مكان ملكك, تقدر تروحله كل أسبوع تستجم فيه وتقضي وقت سعيد أنت وأسرتك.
وطبعا مكان مميز زي العين السخنة لازم يكون فيه  قرى سياحية كتير متنوعة, لكن لما تيجي تختار مش هينفع تشتري في أي قرية والسلام, ففي العين السخنة إتجاهين  للطريق, الأول ( طريق السويس ) وده موجود فيه مجموعة من القرى السياحية كلها على البحر, لكن المياة في نفس الوقت مليئة بالصخور وغير صالحة تماما.
أما الإتجاه الثاني (طريق الزعفران ) فهو يوجد به جبال وبحر وبالتالي هيكون فيه قرى قبلي الطريق وأخرى بحري الطريق.
وعلشان كده لازم تشتري شالية في قرية بحري الطريق,عشان تتمتع بجو جميل طول السنة وتكون على بعد خطوات كمان من البحر.


لمزيد من المعلومات والتفاصيل عن ارقى منتجعات العين السخنة 
ممكن تسجل بياناتك من خلال الضغط على الرابط التالى
 طلب معلومات

او كلمنا على 

01279646633

هناك تعليقان (2):


  1. بعض الملاحظات الهامة علي العقارات :


    1 – الشقة الواسعة تمثل رفاهية معيشية لصاحبها فعلي سبيل المثال ( 3 غرف وصالة واسعة وحمامان ومطبخ ) كما انة اذا عرضها للإيجار او للبيع فإنة سوف يحصل علي قيمة مالية مرتفعة .

    2 – الطابق الثالث من الأدوار المفضلة لدي الكثير لا هو القريب من ضوضاء وغبار الشارع ولا هو بالمرتفع الذي يكون من الصعب الطلوع الية والنزول منة في حالة عطل المِصعَد ( الأسانسير ) او انقطاع الكهرباء عنة .

    3 – العقارات المرخصة يشعر المُشتري فيها بالأمان لكنها قليلة كما انها غالباً ستكون غالية الثمن .

    4 – من الأمور المميزة للعقار ( المِصعَد " الأسانسير " / الواجهة المعمارية / المدخل الواسع المزخرف / السلالم الواسعة ) لأنها تعطي راحة نفسية لصاحبها كما انها واجهة مشرفة لة امام ضيوفة .


    اذهب لغة انجليزية من اجلك

    ردحذف